Blog ini adalah blog peribadi Miss Engineer. Segala yang ditulis dalam blog ini adalah pendapat penulis sendiri. Segala rujukan yang berkaitan akan dinyatakan (jika perlu). Penulisan dalam blog ini akan berubah-ubah mengikut situasi dan keperluan. Ada juga cerita santai tentang kehidupan penulis. Enjoy !

Jika ada salah silap harap dimaafkan. Semoga apa yang dikongsi dalam blog ini akan memberi manfaat pada semua pembaca.

22 February 2011

Bila diri mula meminati seseorang

Gulph.....Terkelu seketika bila baca soalan yang diutarakan pada saya. 


macam mane nak show kat orang yg kita ade interest kat die,
nak jadikan dia sebagai life partner?
 
 

Betol betol serius orang yang tanya ni nak jadikan si dia sebagai life partner. 

Saya jawab soalan tu. Jawapan yang saya beri ini hanyalah pendapat saya sahaja. Jika rasa ia bersesuaian jadikanlah ia panduan. Jika tidak, simpan saja dalam peti kotak besi. ^_^


Tiga langkah mudah :


  • Langkah pertama, lakukan solat istikharah. Mohon petunjuk pada yang Esa. Insya'Allah kita akan diberi petunjuk melalui gerak hati atau mimpi. Tapi janganlah buat sekali terus mengharap petunjuk tu. At least buatlah tiga kali. Saya dulu pun pernah solat istikharah minta petunjuk padaNya sama ada hubungan saya dan si dia perlu diteruskan atau tidak. Petunjuk yang saya dapat tu benar benar telah buat saya lebih tenang membuat keputusan.

     

  • Langkah kedua, cuba berkawan rapat dengan dia. Kenali dia. Ketahui sama ada dia sudah berpunya atau belum. Tak pasal pasal nanti ada pinggan mangkuk melayang pulak. Memang cari nahas la tu. Tapi rapat rapat jugak, batas batas  agama jangan buat buat lupa pulak. Ajak kawan bila nak jumpa  dan berbual dengan si dia.

     

  • Langkah ketiga, cuba rapat dengan family si dia. Selalu datang ke rumah keluarganya. Kenali keluarganya. Dari situ kita akan tahu respon keluarga dia pada kita. Paling tidak pihak keluarga si dia tahu yang kita bersungguh, bukan sekadar main main cinta. Mohon kebenaran keluarga bila nak ajak si dia keluar jalan jalan. Ajak adik beradik lain sebagai teman. Jadikan budaya dating cara Islam sebagai panduan.

     

Lepas lakukan ketiga tiga langkah ni pasti si dia benar benar nyakin pada kita. Nyakin yang kita nak jadikan dia sebagai life partner dia dan bukanlah sekadar teman bersuka ria. Dah bolehlah pergi meminang si dia tu. Sat lagi dikebas orang. Gigit jari. hehehe ^_^



 

1 comment :

  1. Gud Luck dear..

    yang penting saling menghormati.. terima kekurangannya..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH !



 

Copyright © 2014 HANIM MAHALI | Designed by @anneshah_